A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összesen 45 millió forint bírságot szabott ki az Aegon Biztosítóra a nem megfelelő eljárások, a biztosítási szerződések hiányos tartalmi elemei, illetve az ügyfél-tájékoztatásra és panaszkezelésre vonatkozó jogsértések miatt. Az Aegon Magyarország tudomásul vette a döntést.
A jegybank tájékoztatása szerint súlyos jogsértésként értékelték, hogy a biztosító a lakásbiztosítási terméke esetében nem egyértelműen határozta meg szerződési feltételeiben az értékkövetésre és a biztosítási díj egyoldalú emelésére vonatkozó rendelkezéseket. Az értékkövetés, illetve a díjemelés során egyáltalán nem tájékoztatták az ügyfeleket az értékkövetéssel kapcsolatban őket megillető jogokról, valamint a díjemelés során a fogyasztói döntés meghozatala szempontjából jelentős információt nem teljes pontossággal közölték.
A vizsgálatkor feltárt hiányosságok ellenére a biztosító alapvetően jogszabályszerűen működik – hangsúlyozta közleményében az MNB.
A jegybanki vizsgálat problémát talált egyebek mellett a biztosító vállalatirányítási, ügymenet-kiszervezési és számviteli gyakorlatában, valamint az egyes felügyeleti adatszolgáltatások alátámasztottságában is.
Az Aegon kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb), életbiztosítási és lakásbiztosítási termékeit érintő nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatfeldolgozási, valamint ellenőrzési rendszerei sem feleltek meg mindenben a jogszabályi előírásoknak.
A társaság többször megszegte az ügyfél-tájékoztatásra és panaszkezelésre vonatkozó jogszabályi előírásokat. Többször késve, illetve nem a megfelelő időszakra adta meg ügyfeleinek az életbiztosítási szerződések megszűnéséhez kapcsolódó, és a jogszabály szerint rendszeresen, évente teljesítendő tájékoztatásokat.
A kgfb-szerződéseknél jelentős arányban mulasztotta el vagy teljesítette határidőn túl tájékoztatási kötelezettségét például a bonus-malus besoroláshoz szükséges adatok megállapításánál, a díjhátralékos ügyfelek felszólításánál, a szerződés díjnemfizetéssel történő megszűnésénél és a kártérítési igények intézésénél.
A jogsértések miatt az MNB 30 millió forint felügyeleti és 15 milliós fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a biztosítóra, és kötelezte a jogszabályoknak megfelelő működésre.
A jegybank különösen a társaság piaci súlyából fakadó piaci- és ügyfélkockázatok, a jogsértések számossága, illetve rendszerszintű, többször ismétlődő jellege alapján állapította meg a bírság összegét – közölték.
A biztosítónak május 31-ig kell írásban tájékoztatni az MNB-t a jogsértések megszüntetésére vonatkozó intézkedéseiről.
Az Aegon Magyarország az MTI megkeresésére közölte: tudomásul vette a döntést, tanulmányozza a határozatot, és a mindenkor hatályos törvények és jogszabályok betartásával jár el.
Forrás: MTI 2017. március 27.